Ontmoet de kannibaal
Édouard Louis Joseph (Eddy) baron Merckx (Meensel-Kiezegem, 17 juni 1945) was beroepsrenner van 1961 tot 1978. Hij wordt met 525 gewonnen wedstrijden door wielerkenners als de meest succesvolle wielrenner aller tijden beschouwd. Het Franse tijdschrift Vélo betitelde hem in 2000 als de grootste wielrenner ooit" en talloze sportjournalisten noemen hem de wielergod. Hij won de Tour de France en de Giro d'Italia vijf keer.
In 1961 begon Merckx zijn wielercarrière. In 1966 won hij de eerste van uiteindelijk zeven Milaan-San Remo's, een record dat nog altijd niet geëvenaard is. Eén jaar later werd hij in Heerlen (Nederland) wereldkampioen wielrennen op de weg, een titel die hij nog twee keer zou winnen. Datzelfde jaar huwde hij ook Claudine Acou.
Over Eddy Merckx cycles
Eddy Merckx Cycles werd in 1980 opgericht met de missie om de beste racefietsen ter wereld te bouwen. En die doelstelling is onveranderd gebleven. Eddy’s aanwezigheid is nog steeds bepalend voor het bedrijf en zijn oog voor detail en kwaliteit drijft ons tot steeds hogere kwaliteitseisen. Hij blijft deel uitmaken van het design proces en test nog steeds hoogstpersoonlijk elk nieuw model uit.
Eddy Merckx is volgens ons de beste renner van de 20ste eeuw. Daarom zien wij het als onze plicht om zijn missie verder te zetten d.m.v. de productie van top racefietsen voor de meest veeleisende renner van vandaag.
De Eddy70 is speciaal gemaakt voor Eddy Merckx zijn 70ste verjaardag. Voor het stalen kader van de EDDY70 werd gebruik gemaakt van de nieuwste Columbus XCr naadloze stalen buizen. Dit ultralichte en rigide RVS (roestvrij staal) leent zich immers perfect voor de productie van racefietsen. Het staal wordt in de ateliers van Eddy Merckx Cycles TIG-gelast en voorzien van een Columbus-voorvork in carbon, waarna het frame wordt gelakt. De fiets wordt vervolgens voorzien van een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo Bora Ultra 35-wielen; beide met unieke EDDY70-signatuur. Hetzelfde icoon werd ook aangebracht op de cockpit, de zadelpen en het zadel van Cinelli.
"Iedereen weet dat ik nog steeds maniakaal bezig was met het materiaal waarmee ik reed. Dat is nog steeds zo. En dus wilde ik enkel de beste en modernste materialen en grondstoffen voor deze fiets. Het was absoluut de bedoeling er een performante hedendaagse fiets van te maken en geen replica van mijn oude racefiets", aldus Merckx.