Wedstrijdverslag Ironman Hamburg 2023
In 2022 besloot ik om een hele triathlon te gaan doen. Ik zat inmiddels al 7 jaar in de sport en de kans deed zich voor om meer tijd vrij te kunnen maken voor de sport. Eind september schreef ik mij in voor de hele triathlon van Hamburg. Naast mij deden nog twee vrienden mee. Hoe fijn is het als je het proces naar zo'n grote wedstrijd kan delen?
Na mijn eerste wereldkampioenschap op de halve afstand in oktober 2022, begon ik in november samen met mijn coaches Lionel Wille en Gaby Reijseger van Ferrum Endurance aan dit avontuur: 7 maanden en een winter vol trainingen voor de boeg.
Ter voorbereiding op Hamburg schreef ik mij in voor de halve afstand triathlon in Marbella, begin mei. Deze finishte ik met een mooie 3e plek in mijn leeftijdscategorie. Het gaf een boost in vertrouwen, met nog 4 weken te gaan voor de Ironman van Hamburg.
De laatste dagen voor Hamburg stonden in het teken van spullen pakken, registreren, briefing bijwonen en vaak de benen omhoog leggen op de bank.
Op 4 juni, 6:34 was het zo ver. Ik begon aan mijn eerste onderdeel, 3800 meter zwemmen. De zon was op en het eerste stuk verliep vlekkeloos. De terugweg was lastiger. Ik zag mensen links, midden en rechts van mij zwemmen en de boeien waren moeilijk te zien. Uiteindelijk zwom ik meer meters door een gebrek aan oriëntatie en was ik met 3912 meter terug aan wal, in een tijd van 1:08:33.
|
|
|
In de wisselzone kwam ik er achter dat bij het aantrekken van mijn startnummerband, mijn startnummer gedeeltelijk was afgescheurd. Ik nam de tijd om het te repareren met een speld (ik wilde geen penalty riskeren), deed mijn helm op en vertrok met mijn fiets aan de hand voor mijn tweede onderdeel: 2 rondes van 90 kilometer, in totaal 180 kilometer fietsen.
Met een goed plan van aanpak, gemaakt door mijn coaches Lionel en Gaby vertrok ik. Mijn fiets, goed geprepareerd door de vakmannen van Plieger, fietste als een zonnetje door het eerste gedeelte van de stad. Het tweede en grootste gedeelte was over een dijk langs het water. Ik denk dat ik een uur onderweg was, toen er voor mij ambulances en motoren geparkeerd stonden op de weg. Er bleek een ongeluk te zijn gebeurd. Ik moest het ongeluk passeren en zag dat er iemand gereanimeerd werd. Het kostte mij een paar kilometer voordat ik weer terug zat in race modus. Het ongeluk heeft mij tijdens de race ook niet meer losgelaten.
Ondanks die gebeurtenis zat ik nog steeds in een wedstrijd. Ik at goed, dronk veel en hield mij aan het voorgeschreven plan. We maakten een detour en moesten afstappen in ronde twee ter hoogte van het ongeluk, maar mochten de volledige 180 kilometer afmaken. Inclusief twee sanitaire pitstops was ik terug in de wisselzone in een tijd van 5:23:36. Tijd voor het laatste onderdeel: 4 rondes hardlopen, ruim 42 kilometer totaal.
|
In de wisselzone kwam ik er achter dat bij het aantrekken van mijn startnummerband, mijn startnummer gedeeltelijk was afgescheurd. Ik nam de tijd om het te repareren met een speld (ik wilde geen penalty riskeren), deed mijn helm op en vertrok met mijn fiets aan de hand voor mijn tweede onderdeel: 2 rondes van 90 kilometer, in totaal 180 kilometer fietsen.
Met een goed plan van aanpak, gemaakt door mijn coaches Lionel en Gaby vertrok ik. Mijn fiets, goed geprepareerd door de vakmannen van Plieger, fietste als een zonnetje door het eerste gedeelte van de stad. Het tweede en grootste gedeelte was over een dijk langs het water. Ik denk dat ik een uur onderweg was, toen er voor mij ambulances en motoren geparkeerd stonden op de weg. Er bleek een ongeluk te zijn gebeurd. Ik moest het ongeluk passeren en zag dat er iemand gereanimeerd werd. Het kostte mij een paar kilometer voordat ik weer terug zat in race modus. Het ongeluk heeft mij tijdens de race ook niet meer losgelaten.
Ondanks die gebeurtenis zat ik nog steeds in een wedstrijd. Ik at goed, dronk veel en hield mij aan het voorgeschreven plan. We maakten een detour en moesten afstappen in ronde twee ter hoogte van het ongeluk, maar mochten de volledige 180 kilometer afmaken. Inclusief twee sanitaire pitstops was ik terug in de wisselzone in een tijd van 5:23:36. Tijd voor het laatste onderdeel: 4 rondes hardlopen, ruim 42 kilometer totaal.
|
|
Opnieuw nam ik de tijd in de wisselzone. Ik heb in het verleden blaren gelopen en ik was
van plan om dit te voorkomen. Ik vette mijn voeten in met vaseline, trok sokken aan, stopte
mijn gelletjes in mijn zakken en vertrok met een flacon water in mijn hand.
Ook voor tijdens het hardlooponderdeel hadden mijn coaches gezorgd voor een
voedingsschema. Ik, die niet eerder een marathon rende, begon alsof het een duurloop was.
Opnieuw at en dronk ik goed, mijn maag en darmen waren rustig en mijn eerste 10 kilometers vlogen voorbij.
In ronde drie kreeg ik het mentaal lastiger, ik voelde mijn lichaam verkrampen, maar ik bleef
goed op cadans lopen. In de laatste ronde nam ik zoveel mogelijk water aan en bracht
iedere stap mij dichter bij de finish.
De laatste 2 kilometer waren geweldig, ik nam de sfeer in mij op en bij de finish hoorde ik de
woorden: YOU ARE AN IRONMAN. Eindtijd: 10:24:41 met een marathon van 3:37:57.
Onwijs blij, trots op mijn lichaam en in de armen van mijn man en ouders kwamen de tranen.
En nu? Op naar het belangrijkste doel van dit jaar! De wedstrijd in Hamburg heeft
geresulteerd in een kwalificatie voor het WK IRONMAN op Kona, Hawaii. Mijn eerste hele
triathlon, mijn eerste WK op Hawaii. Daar gaan we!
Dank aan de mecaniciens van Plieger Wielersport voor het wedstrijd klaarmaken van mijn fiets
voorafgaand aan de wedstrijd en alle overige technische ondersteuning op de weg
ernaartoe. Grote dank ook aan mijn coaches Lionel Wille en Gaby Reijseger van Ferrum
Endurance. En aan mijn man die met zijn ervaring rust bracht op de momenten dat ik die
nodig had.