40 jaar Plieger Sport én de 10e generatie Giant TCR
Voor het 40-jarige bestaan van Plieger Sport hebben we donderdag 18 april een feestje gevierd. Het was niet zomaar een feestje want naast ons 40-jarig bestaan, werd ook de 10e generatie van de Giant TCR onthuld door niemand minder dan Tom Dumoulin!
Onthulling nieuwe Giant TCR door Tom Dumoulin, burgemeester Sjors Fröhlich en Gerrit Plieger.
Dat we 40 jaar bestaan moest natuurlijk gevierd worden en dan in combinatie met de onthulling van dit veelbelovende model, dat kon niet mooier! En ook Tom raakte niet uitgepraat over de vernieuwde TCR van Giant.
Dé Giant TCR
Bij het ontstaan van de eerste TCR, de eerste compact road racefiets met een aflopende bovenbuis hebben wij een belangrijke rol gespeeld. Het was dan ook geen vreemde locatie voor Giant om bij ons in de winkel de 10e generatie te onthullen.
Jan Derksen met zijn ontwikkelde Giant TCR Once fiets.
Het idee van een fiets met een aflopende bovenbuis kwam destijds van de toenmalige directeur van Giant Europa Jan Derksen. Hij had een briljant idee wat de traditionele racefiets voorgoed deed veranderen. Hij maakte een totaal nieuw ontwerp van een racefiets waarbij hij de hoeken van het frame kleiner wilde maken voor een zo stijf mogelijk frame met een hoge torsiestijfheid. Hierdoor moest de bovenbuis aflopen, wat nog veel meer voordelen had. Het was hierdoor bijvoorbeeld veel fijner om staand te rijden tijdens beklimmingen, het frame was veel lichter en kon je de zadelpen flex meegeven voor meer comfort tijdens het rijden zonder afbreuk te doen aan de stijfheid. Met de nieuwe geometrie stuurde de fiets scherper en had een veel betere handeling.
Dhr. Derksen liet 3 prototypes maken. Marco mocht toen met een rood gespoten testframe rijden. Hij reed op dat moment voor de Giant Pro tourploeg. Hij won gelijk de eerste koers die hij op deze revolutionaire concept-Giant TCR reed.
Marco Luijten op het allereerste prototype van de Giant TCR.
Het frame was van lichtgewicht aluminium met een carbon voorvork. In het begin waren er 3 maten. Dit had ook een groot voordeel voor de jeugd. Die konden nu veel langer met hun fiets doen voordat ze eruit gegroeid waren. Later kwamen er 2 maten bij, om iedereen te kunnen voorzien. Wat leuk is om te weten dat de geometrie die toen bedacht is nog onveranderd is gebleven bij de 10e generatie!