De compleet nieuwe Giant Propel
Het eerste wat je moet weten over de gloednieuwe Propel is dat hij gebouwd is om koersen te winnen. Grote
koersen. Er is een goede reden waarom deze aerodynamische machine in uitgerekend de Tour de France (2022)
zijn publieke debuut maakte. Dit is de belangrijkste wedstrijd van het jaar. We wilden alles in het werk stellen om
profs als Michael Matthews van Team BikeExchange-Jayco daar een concurrentievoordeel te
geven.
Ontwikkeling en Engineering
Na jaren van engineering en ontwikkeling, gevolgd door extra tests in kleinere wedstrijden eerder dit jaar, werd de
nieuwe Propel Advanced SL dan eindelijk aan de wereld getoond. Michael Matthews dat de nieuwe Propel meer kan dan alleen sprinten. Hij
greep de veertiende etappe na een fantastische solo over een slopend en heuvelachtig parcours.
Voor snelle mannen als Matthews zit het verschil tussen winst en verlies hem in details op de
hectische momenten in de slotkilometers. De renners moeten zich kunnen positioneren, achtervolgen en aanvallen.
Soms rijden ze dicht op elkaar – schouder aan schouder – en vaak gaan ze hard door technische bochten. Dat alles
om de concurrentie voor te blijven. Voor al deze elementen is de nieuwe Propel meer dan geschikt.
Hoe we dat zo zeker weten? Om te beginnen is hij aantoonbaar sneller dan zijn voorganger, zo blijkt uit
aerodynamicatests. De frameset is daarnaast 225 gram lichter en 9,2 procent stijver. Dit zijn de bepalende
prestatiefactoren waaraan de profs veel waarde hechten. Cijfers liegen niet.
In theorie mag de nieuwe Propel dan beter zijn, in de praktijk is het niet anders. De fiets is ontworpen zodat je
er meer snelheid uit kunt halen, wat de omstandigheden ook zijn en in welke wedstrijdsituatie je je ook bevindt.
Wielerkoersen op de weg, criteriums en zelfs triatlons – de Propel is ervoor geknipt. Je beukt ermee tegen de wind
in, troeft de concurrentie af. Meer power op het juiste moment kunnen leveren – daar gaat het om
Aerodynamica
Als het om aerodynamica gaat, is het frame slechts een deel van het verhaal. Wat ook meespeelt zijn de onderdelen
waarmee de fiets is opgebouwd. Het nieuwe, gepatenteerde Contact SLR Aero stuur en de stuurpen verminderen de
luchtweerstand eveneens. Datzelfde geldt voor de nieuwe CADEX 50 wielen en CADEX Aero banden. Wanneer we de
complete nieuwe Propel Advanced SL vergelijken met de vorige generatie, verbetert de luchtweerstand met 6,21 watt.
Dit komt neer op een besparing van 27 seconden over 40 kilometer bij een snelheid van 40 kilometer per uur.
Allesbepalende Efficiëntie
De nieuwe Propel Advanced SL is gemaakt met Giants meest hoogwaardige ruwe carbonvezel en de modernste
technieken. Dit hebben we gedaan om een grotere stijfheid-gewichtsverhouding te bereiken dan bij de vorige generatie.
Voor prestatiegerichte renners is er niets belangrijker dan een optimale balans tussen vermogen en gewicht, dus wilden
we de nieuwe Propel zowel stijver als lichter maken.
Tests tonen aan dat de nieuwe frameset niet alleen een van de lichtste in de categorie aeroracefietsen is, maar dat hij
ook een aanzienlijke winst boekt qua stijfheid. Een lager gewicht en meer stijfheid zijn synoniem voor meer efficiëntie
op de weg.
Vergelijking stijfheid
De stijfheid van de nieuwe Propel Advanced SL frameset is vastgesteld aan de hand van dezelfde testprotocollen die
het Duitse Tour magazine gebruikt. Giant testte zowel de framestijfheid als trapstijfheid om zo nauwkeurig mogelijk
vast te stellen hoe de fiets presteert in de praktijk. Het nieuwe model werd vergeleken met de prestaties van de vorige
generatie
Het frame heeft een 2,6% verbeterde aerodynamica, heeft een 9,2% toegenomen totale stijfheid en is maar liefst 26,4 procent toegenomen in efficiëntie.
Al met al heeft Giant met de nieuwe Propel een fiets gebouwd die niet alleen heel aerodynamisch is maar ook perfect te gebruiken is als all round fiets. Licht in gewicht en super efficiënt.