Haal het maximale uit jezelf met HiAeroCycling Windtunnel test

De voordelen van een virtuele windtunnel

Vanaf juni ben ik de trotse bezitster van een Cadex Tijdritfiets en ben ik samen met de mannen van Plieger Wielersport bezig geweest met het optimaliseren van mijn fietspositie. Ik doe namelijk aan triatlon. Momenteel nog als amateur maar met de ambitie om als professioneel triatleet te gaan racen. Na veel kilometers en meerdere wedstrijden wilde ik graag kijken of ik verbetering kon aanbrengen in mijn fietspositie om zo een snellere fietstijd te realiseren in de laatste wedstrijden van dit seizoen.

De mannen van Plieger kwamen met het idee om een virtuele windtunnel test te doen. Om op die manier te kijken waar aerodynamisch voordeel te halen valt. Zelf had ik hier nog nooit van gehoord. Een virtuele windtunnel is een simulatie van een werkelijke windtunnel en is ontwikkeld door HiAeroCycling (www.hiaerocycling.nl). Doormiddel van een 3D scan kunnen verschillende fietshoudingen worden geanalyseerd in de virtuele windtunnel. Er wordt een analyse gemaakt van de aerodynamische eigenschappen van verschillende houding. Zo kun je bijvoorbeeld testen wat een aanpassing aan je zadelpositie zal doen voor je aerodynamica. Het grote voordeel ten opzichte van een werkelijke windtunnel is dat de computer achteraf ook nog verschillende aanpassingen kan analyseren. Als je later iets wilt aanpassen aan je fietshouding, dan kan de computer berekenen of dat vanuit aerodynamisch oogpunt voordeel op gaat leveren, zonder dat je eerst je setup aan moet passen en weer terug een windtunnel in moet.

Kyra Meulenberg

Voor mij was het nieuw en allemaal erg leerzaam. Als datanerd vind ik het interessant om te zien waar er voordeel te halen valt in mijn fietspositie. We hebben de oorspronkelijke fietspositie afgezet tegen een nieuwe, geoptimaliseerde fietspositie. Hierbij hebben we rekening gehouden met het feit dat ik een marathon moet rennen na 180 kilometer fietsen. In tegenstelling tot het wielrennen, moet je meer rekening houden met comfort en ga je niet alleen voor de laagste CdA (coëfficiënt of aerodynamic drag) waarde. We hebben onder andere de pads op het stuur verder uit elkaar gezet, waardoor het voor mij makkelijker is om mijn hoofd lager te houden. Hierdoor neemt het frontale oppervlak significant af. De modellen kunnen in minuten berekenen wat dit in een bepaalde wedstrijd voor voordeel zou opleveren met een gelijke power output. Dit heeft voor mij veel inzichten gegeven waar ik in mijn komende wedstrijden profijt van ga hebben.

Ik heb niet alleen het gevoel dat ik beter op mijn fiets zit, maar ook dat het makkelijker vol te houden is omdat we hebben gekeken naar comfort en aerodynamica. Dit is voor mij van groot belang omdat een snelle fietstijd niks waard is als je daarna niet in staat bent een goede marathon te rennen. Bij HiAeroCycling werd echt gekeken naar aanpassingen die specifiek voor mij werken. Achteraf ontving ik een uitgebreide rapportage waarin de verschillende fietshoudingen en de CdA waardes zijn vastgelegd. Hierdoor kan ik precies zien waar het voordeel nog te halen is. Er wordt ook aangegeven welke verdere verbeteringen er mogelijk zijn.

www.hiaerocycling.nl



Het is gaaf om jezelf 3D gemodelleerd te zien zitten op de fiets, inclusief verschillende luchtstromen en wattages die nodig zijn om bepaalde snelheden te halen. Ook al is het erg afhankelijk van het parcours, het is toch interessant om te zien dat dit allemaal kan worden bepaald zonder in een werkelijke windtunnel plaats te nemen. Inmiddels heb ik een paar weken getraind met mijn nieuwe positie en heb ik het gevoel dat ik grote stappen heb gezet. Ik kan in mijn nieuwe positie met een lagere CdA waarde, nog altijd evenveel kracht overbrengen. Dit resulteert in meer snelheid ten opzichte van de oorspronkelijke fietspositie. Ik kan niet wachten om in wedstrijden hier ook profijt van te hebben. De virtuele windtunnel test van HiAeroCycling is echt een aanrader als je meer inzicht wil krijgen in de aerodynamica van je fiets en niet de mogelijkheid hebt om een werkelijke windtunnel te gebruiken. Samen met de mannen van Plieger en HiAeroCycling heb ik flinke aanpassingen kunnen doorvoeren. Ik ben super geholpen met het aanpassen van mijn fietshouding en de verdere inzichten in de aerodynamica. Ook geïnteresseerd om hier meer over te weten te komen? Neem een kijkje op www.hiaerocycling.nl