Ridley Astr RS en Astr: Nieuwe Standaard voor Prestatiegerichte Gravelbikes

De Ridley Astr RS: De Nieuwe High-End Gravelbike voor de Prestatiegerichte Racer

Ridley Bikes heeft een nieuwe troef in handen met de Astr RS, een high-end racing gravelbike die zowel snelheid als veelzijdigheid belooft. Ontworpen met het moderne gravelcircuit in gedachten, biedt deze fiets de ultieme balans tussen aerodynamica, wendbaarheid en comfort. Met zijn strakke lijnen en geavanceerde technologieën staat de Astr RS naast de prijswinnende Kanzo Fast en versterkt het de positie van Ridley als trendsetter in het gravelsegment. Gravelracer Piotr Havik behaalde zelfs een indrukwekkende 4e plaats in de uitdagende Unbound Gravel-wedstrijd op een prototype van de Astr RS, wat de potentie van deze fiets nog eens onderstreept.

Grotere Bandenspeling voor Ruwe Terreinen

De Astr RS biedt ruimte voor banden tot 52 mm (bij een 1x setup) en 47 mm (bij een 2x setup), wat renners meer stabiliteit en comfort geeft op ruwe parcoursen. Met deze keuze speelt Ridley in op de toenemende vraag naar bredere banden om de grip en het comfort te maximaliseren, essentieel bij het rijden op uitdagende gravelroutes. Het is een duidelijk signaal dat Ridley met de Astr RS inspeelt op de nieuwste behoeften van gravelracers.

Ridley Astr RS Gravelbike

Geometrie voor Stabiliteit en Kracht

De Astr RS heeft een moderne geometrie die stabiliteit en snelheid combineert. Met een balhoofdhoek van 71,5 graden biedt de fiets een responsieve handling, ideaal voor scherpe bochten. De 74-graden zitbuis zorgt daarnaast voor een optimale krachtoverdracht tijdens beklimmingen, wat de Astr RS nog geschikter maakt voor ambitieuze racers. Ridley koos ervoor om de liggende achtervork kort te houden, wat bijdraagt aan de reactiviteit van de fiets zonder de bredere bandenmarge in gevaar te brengen. De iets lagere trapas biedt daarbij extra stabiliteit bij hoge snelheden, terwijl de lagere balhoofdhoogte bijdraagt aan een aerodynamische zitpositie.

Innovatieve Aerodynamica en Lichtgewicht Design

Met innovaties zoals een geïntegreerde diffuser in de vorkkroon, ontleend aan de technologie van Ridley’s racefiets de Falcn RS, verlaagt de Astr RS de luchtweerstand en verbetert het de prestaties. Deze vorkkroon zorgt ervoor dat de luchtstroom soepel langs de onderbuis kan passeren, zonder onnodige turbulentie. Het frame zelf weegt slechts 890 gram (maat Medium), wat voor een licht en levendig rijgedrag zorgt, vooral tijdens beklimmingen.

Ridley Astr RS Aerodynamica

Flexibiliteit en Minimalistisch Ontwerp

Ridley voorziet de Astr RS van een compatibele 1x of 2x setup, afhankelijk van de voorkeur van de rijder. Het ontwerp is verder geoptimaliseerd voor prestaties: er zijn minimale bevestigingspunten, wat het gewicht beperkt. Specifieke nokjes voor bijvoorbeeld verlichting zijn weggelaten, wat het minimalistische ontwerp benadrukt. Voor rijders die behoefte hebben aan opbergruimte, biedt Ridley de mogelijkheid tot het gebruik van Apidura aero packs, die strategisch binnen het frame worden geplaatst en de aerodynamica van de fiets verbeteren.

Cockpit en Ergonomie

De Astr RS is uitgerust met de Nimbus Pro cockpit, die inspeelt op de trend van smallere, aerodynamische sturen. De cockpit biedt een natuurlijke en comfortabele positie voor de handen, terwijl de uitwaaierende drop extra stabiliteit geeft tijdens ruige afdalingen. De bovenkant van het stuur is naar de rijder toe gebogen voor een ergonomische en aerodynamische houding, die bijzonder effectief is bij hogere snelheden.

Ridley Astr RS Professional Gravelbike

Praktijkervaringen en Feedback van Professionele Renners

Ridley werkte tijdens de ontwikkeling van de Astr RS nauw samen met rijders van het Classified Ridley Factory Team, het eerste professionele gravelteam. Hun ervaring met grote wedstrijden zoals Unbound en Traka 360 zorgde voor cruciale feedback die verwerkt werd in het ontwerp van de Astr RS. Zo testte Piotr Havik de fiets onder zware omstandigheden en behaalde hij een topklassering, wat de degelijkheid en snelheid van de Astr RS bevestigt.

Conclusie

De Ridley Astr RS staat klaar om de gravelmarkt te veroveren. Met zijn moderne geometrie, breed inzetbare bandenspeling, innovatieve aerodynamica en lichtgewicht ontwerp is deze fiets een ideale keuze voor ambitieuze gravelracers. Het is duidelijk dat Ridley niet alleen naar trends kijkt, maar ook vooruitdenkt en inspeelt op de specifieke behoeften van moderne gravelwedstrijden.

Ridley Astr

Daarnaast is er de nieuwe Ridley Astr. Het Toegankelijke Broertje van de Astr RS.

Naast de high-end Astr RS heeft Ridley ook de Ridley Astr gelanceerd, een meer toegankelijke versie die veel kenmerken deelt met zijn premium tegenhanger. De Astr biedt dezelfde focus op veelzijdigheid en performance, maar is ontworpen voor een breder publiek van gravelrijders die op zoek zijn naar hoogwaardige prestaties zonder meteen naar het topsegment te grijpen.

De Ridley Astr is ideaal voor rijders die zowel ontspannen gravelritten willen maken als meer uitdaging zoeken op ruigere gravelwegen. Net als de Astr RS heeft de Astr een ruime bandenspeling voor banden tot 47 mm, wat zorgt voor comfort en grip op oneffen terrein. De geometrie is iets vergevingsgezinder, wat bijdraagt aan een stabiele en comfortabele rijervaring, zonder dat de responsiviteit en het rijplezier verloren gaan.

In tegenstelling tot de ultra-aerodynamische Astr RS, heeft de Astr een eenvoudiger ontwerp, gericht op duurzaamheid en gebruiksgemak, maar blijft het licht en levendig. Hiermee is de Ridley Astr een uitstekende keuze voor gravelliefhebbers die de wereld van gravelraces willen ontdekken of avontuurlijke tochten willen maken zonder te investeren in een volledig wedstrijdmodel.